نی نی داری

ماجراهای من و بهداد

یکی از مهمترین استرس های هر خانمی که در فکر بچه دار شدنه یا تا چند ماه آینده به جرگه مادرها می پیونده، قطعا داشتن یک بارداری راحت،‌ بدون دغدغه و نوزادی سالم و سرحاله. خود من هم جز همین دسته از خانم ها هستم. حدود دو،‌سه هفته است که تصمیم به بچه دار شدن دارم و تمام روز به این فکر می کنم که چه طور می شه بارداری بدون خطر و مشکلی را آغاز کنم. به هزار و یک کتاب، مقاله، فیلم و ... مراجعه کردم، یکی دو بار با پزشک متخصص صحبت کردم و چند بار هم به عنوان یک خبرنگار از پزشکان مختلف در این باره مصاحبه گرفتم اما هنوز استرس های عجیب و غریب دست از سرم بر نمی داره. همین الان که دارم این پست رو می نویسم سرما خوردم، سردرد عجیبی دارم؛ منی که با یک سر درد کوچولو سراغ دوا و دکتر می رفتم هر کاری کردم نتونستم خودمو راضی به خوردن حتی یک استامینوفن کنم. گفتم شاید خبری باشه و من هنوز مطلع نباشم. در هر حال این شد که تصمیم گرفتم اطلاعاتی که طی همین ماه به دست آوردم رو برای شما هم بذارم شاید به دردتون بخوره...

1-      اول از همه اینکه باید در مورد شرایط بچه دار شدن فکر کرد. اینکه واقعا از نظر روحی و روانی آمادگی پذیرایی از یک نوزاد کوچولوی دوست داشتنی رو دارید یا نه. خیلی کار سختیه و فقط خودتون از پسش بر می یایید. کمک هیچ متخصص و روانشناسی  هم به درد نمی خوره.

2-      هم پدر و هم مادر باید فکر کنن که آیا دوست دارن جنسیت نوزادشون را انتخاب کنن؟! اگه جواب مثبته حتما چند ماه قبل از اقدام به بارداری باید زیر نظر پزشک تغذیه های خاص رو پشت سر بگذارن و در ضمن توی این مرحله نوشتن زمان دقیق دوره های ماهانه برای مادر الزامیه.

3-      مادر باید خوردن قرص اسید فولیک رو آغاز کنه. اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه B به شمار می ره که در تقسیم های سلولی نقش به سزایی داره. یک مادر برای اینکه سیستم عصبی جنینش کاملا بدون مشکل ایجاد بشه قبل از بارداری به روزانه 400 میلی گرم و بعد از آن روزانه 600 میلی گرم اسید فولیک نیاز داره.

4-      مادر و پدر هر دو باید طی یکی دو ماه قبل از بارداری تغذیه خودشون را اصلاح کنن. یعنی استفاده از سبزیجات، میوه ها، پروتئین، شیر و لبنیات رو توی برنامه غذایی خودشون جا بدن و فست فود، غذاهای کنسروی، گوش های فراوری شده (سوسیس و کالباس) و در کل مواد غذایی که ارزش غذایی ندارن رو از رژیم غذایی شون حذف کنن. (البته در این مورد باید مورد شماره 2 رو هم در نظر بگیرن چراکه نوع تغذیه شون روی جنسیت فرزندشون تاثیر مستقیم داره)

5-      مادر باید مورد چکاپ کامل قرار بگیره. آزمایش خون برای پی بردن به سلامت کامل و اینکه آیا ممکنه در دوران بارداری با فشار خون بالا یا دیابت بارداری مواجه بشه یا نه و همین طور تست پاپ اسمیر از واجباته.

6-      واکسیناسیون مادر با واکسن سرخجه و هپاتیت ب هم خیلی مهمه. چراکه مادر اگه در دوران بارداری سرخجه بگیره برای جنین واقعا خطرناکه و ممکنه مشکلات بسیار زیادی روی بینایی و در کل سیستم های مختلف بدنی اون وارد کنه.  در ضمن بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت ب نیز از مادر به فرزند قابل انتقال هستند.

7-      پدر و مادر نباید سیگار بکشن و الکل مصرف کنن چون این دو هم جز ریسک فاکتورهایی که ممکنه در جنین نارسایی ایجاد کنه.

8-      به محض اینکه یک خانم تصمیم به بارداری گرفت باید از فضاهایی که ممکنه به اشعه X آلوده شده باشه فاصله بگیره، دارو های سرخود مصرف نکنه و اگه قبل از بارداری دارویی مصرف می کرد برای ادامه دادن اونها با پزشکش مشورت کنه. (استفاده از دارو برای مادر حتی یک قرص ساده سرما خوردگی در سه ماه اول بارداری اغلب توسط پزشک ها منع می شه)

در هر حال تمام این موارد برای داشتن یک دوره بارداری سلامت واقعا لازمه و نباید سر سری گرفته بشه...

"با آرزوی سلامت و کامروایی برای تمام مادران دنیا"

+ تاريخ شنبه نهم بهمن 1389ساعت 17:27 نويسنده افسانه |